Nevšední spojení umění a skateboardingu v záři projektorů Epson

Experimentální videomapping Maxspace od Lunchmeat a Tomorrow 55

Nevšední spojení umění a skateboardingu v záři projektorů Epson

Je možné spojit technologii, sport a umění? Skupina nadšenců z Lunchmeat Studia a Tomorrow 55 to dokázala ve společném projektu, a to formou unikátní projekční instalace v prostorách skateparku Maxspace. Výsledkem jsou nevšední videa a fotografie, které vznikly díky uměleckému videomappingu a skvělým výkonům skateboardisty Maxe Habance.

Projekt skupiny kamarádů

Na začátku projektu stálo několik kamarádů, kteří si řekli, že by bylo zajímavé využít volný čas během jarního covidového lockdownu k něčemu zábavnému a přínosnému. Michala Průchu a Kubu Peška z Lunchmeat Studia oslovili Martin Přívratský a Dan Vojtěch ze studia Tomorrow 55 s vidinou vytvoření něčeho unikátního, co by propojilo know-how a zkušenosti obou kolektivů. Lunchmeat Studio je digitální agentura, která se už 12 let zaměřuje na projekty, které spojují digitální technologie a umění pomocí videomappingu, light designu a různých interaktivních technologií. Soustředí se také na spolupráci a podporu mladých začínajících umělců. Studio Tomorrow 55 se naopak orientuje především na fotografickou a video produkci, Dan Vojtěch navíc fotí po celém světě pro Redbull. Za sebou má focení různých světových Redbull pohárů, Formule 1 nebo akrobatických letadel, extrémní sporty mu tak nejsou vůbec cizí. Shodou okolností se kluci z obou studií znají s nejlepším českým skateboardistou Maxem Habancem, vznikl tak nápad vytvořit netradiční projekci na překážky v Maxově skateparku Maxspace, ze které by mohly vzniknout zajímavé audiovizuální výstupy. Maxovi se nápad zalíbil a přislíbil, že na natáčení přivede i další jezdce. Projekt tak mohl odstartovat. 

Experimenty a improvizace

Výsledný projekt trval celkem sedm dní. První dny bylo potřeba ukotvit a nainstalovat techniku a projektory Epson EB-G7905U, vyřešit vedení kabeláže a zapojit operační techniku. Následovalo mapování skateparku, při kterém kluci z Lunchmeatu pomocí projektorů osvítili hrany překážek a celý skatepark pokryli linkami a tvary. Nejprve bylo potřeba fyzicky změřit překážky, z naměřených hodnot poté sestavit 2D mapu. Tu pak zpětně promítli na 3D útvary v parku. Zbývalo už jenom doladit nastavení projektorů a testování mohlo začít. První jízdy a projekce byly spíše improvizační a skateboardisté jezdili hlavně podle nálady a citu. „Takhle nasvícené překážky jsem ještě nikdy v životě neviděl a možná to ještě nikdo ani nezkoušel," říká Max Habanec, skateboardista a majitel skateparku. „Je skvělé, co to dělá s tím prostorem a co to dělá s námi. Připadal jsem si jako v nějaké videohře. Zajímavé je, že jsme vlastně přes projekce nic neviděli, takže jsme jezdili trochu po paměti."

Podle prvních testovacích fotografií a videí pak bylo ještě třeba upravit nastavení nasvícení a polohu projektorů Epson EB-G7905U. Později dostali kluci nápad projekční mřížku ohýbat, čímž vznikaly různé obrazové vlny, které narušily kubické tvary skateparku. Nejčastěji šlo o promítání různých náhodných geometrických obrazců. Výsledný efekt projekcí umocnilo použití generátoru kouře. Postupně se tak vytvářelo více a více experimentálních vizuálů. „Neměli jsme jasný plán ani cíl. Nikdy jsme přesně nevěděli, co budeme daný den dělat, a to bylo na celém projektu to nejhezčí. Chtěli jsme si zkrátka užít času s kamarády a dělat to, co je nám blízké. Projekt měl být hlavně zábava. Pro všechny bylo spojení skateboardingu, focení, točení a videomappingu obohacující, každý si z projektu něco odnesl," říká Kuba Pešek z Lunchmeat Studia. Všichni účastníci projektu dostali svůj prostor a každý byl svým způsobem nenahraditelný. Pokud se Danovi líbil nějaký úhel, kluci neváhali instalaci o kousek posunout a upravit nasvícení tak, aby mohly vzniknout nové a zajímavé výstupy. 

Lehký a kvalitní projektor

Ve videomappingu skateparku Maxspace figuruje celkem 8 projektorů Epson EB-G7905U, které bylo díky jejich nízké hmotnosti možné jednoduše přepravit, nastavit a nainstalovat . Jejich přednostmi jsou světelný výstup 7 000 lumenů a technologie pro 4K vylepšení zajišťující výjimečnou ostrost a detaily. K videomappingu bylo také potřeba, aby projektory disponovaly výměnnými objektivy, jelikož bez flexibility čoček ELPLM08 a ELPLU03 by nebylo možné pokrýt celou plochu skateparku. Se společností Epson jako s technologickým partnerem spolupracuje Lunchmeat Studio už několik let v rámci svých kulturních i komerčních projektů. Jedním z posledních společných počinů bylo například technické řešení projektu „Na Stalina!“ v rámci něhož pomocí projektorů promítali důležité momenty československé historie v podzemních prostorách památníku Stalin. Jak sami kluci z Lunchmeatu říkají, se společností Epson si sedí nejen technologicky a partnersky, ale také lidsky. „V Epsonu chápou naši tvorbu, chápou, že neděláme jen běžný mainstream. Projektory jsou mimořádně kvalitní a splňují vše, co od nich potřebujeme a očekáváme. Navíc disponují HDBaseT vstupem, který stále ještě není úplně obvyklý. Projektory Epson jsou rovněž ekonomicky dosažitelné, a ještě jsme nezažili situaci, kdy by nám nevyhovovaly nebo nám nějak selhaly," dodává Kuba Pešek. Aktuálně Lunchmeat Studio spolupracuje s Epsonem na projektu Muzeum dinosaurů. Na ilustrované a potištěné stěny výstavy, o rozloze 125 m2 se budou promítat obrazy a videa pomocí laserových projektorů Epson. Otevření muzea bychom se měli dočkat v polovině roku 2021.

Lunchmeat studio

Kreativní studio specializované na digitální média, interaktivitu a uživatelskou zkušenost. V jádru jeho tvorby je synergie obrazu a zvuku a schopnost používat a kombinovat různé tvůrčí techniky a nejnovější technologie, zahrnující video a laser mapping, 3D grafiku a animaci, stage design, interaktivitu, nebo rozšířenou a virtuální realitu. Lunchmeat Studio poskytuje full service produkci klientům po celém světě.